A slyadrl
Comander 2007.04.04. 19:21
Sziasztok! Elszr is szeretnm rmmet kifejezni, amirt a honlap ismt gy tnik, hogy beindult s rendszeresen fog frisslni. J jra kztetek. J A cikkben a sokat vitatott slyadrl szeretnk kicsit bvebben rtekezni – egszen pontosan megvdeni az t r, taln jogos vdak kereszttztl.
A slyad-leradra vonatkoz javaslatokat olvasgatva eleinte teljesen jogosnak tnt az r kritikja az j adfajtt illeten. Ksbb azonban – nmi kls segtsggel – rjttem arra, hogy ez az egsz dolog (tudniillik a slyad) nem arra vonatkozik, hogy az ersebb, a jobb, a gyorsabb autval rendelkezket, a gazdagokat adztassa a jrmvk teljestmnye miatt, hanem elssorban a kzutak amortizldst, illetve az utak helyrelltsnak kltsgeit prblja meg valamiflekppen kompenzlni.
Egyik oldalrl termszetesen szmomra is abszolt rthet s elfogadhat a kritikus llspont: elvgre mirt a relatve szegnyebb, rgi autkat vezetket sjtsa a nagyobb teher, mikor a gazdag rteg olcsbban furikzik a jobb gpjrmvekkel? Ez teljesen rthet is. Csak a slyad alapveten nem erre a clra hivatott. A minap olvastam az egyik napilapban a kvetkez kis sszehasonltst: egy kamion, vagy megrakott teheraut egy sima szemlygpkocsi terhelsnek a 30-40 ezer-szeresvel amortizlja a kzutakat. Ez annyit jelent, hogy, ha egy adott tszakaszon vgigmegynk egy teherautval s egy szemlygpkocsival is, akkor a teheraut a gpkocsi ltal okozott amortizci 30-40 ezer szerest fogja elidzni (teht egy teheraut helyett akr 40ezer gpkocsi is vgiggrdlhet az ton, emellett ugyanakkora krosodst okozva).
Ebbe kicsit belegondolva megrtettem az j ad megalapozottsgt: ha valaki egy kisautnl 40ezerszer tbb terhelst okoz az tburkolatnak, akkor az fizessen azrt, hogy az ltala „tnkretett” (hasznlt) utat a ksbbiekben helyre tudjk lltani, jra tudjk cserlni. Ezrt pedig a rgi, nehezebb autk tulajdonosainak tbbletfizetse teljesen megalapozottnak tnik.
Szeretnm mindemellett hangslyozni, hogy nem felttlenl rtek egyet a slyadval, de gy legalbb az indt okait megrtheti a kor embere.
Tmren ennyit szerettem volna elmondani:
commander
|